Discussie..

24 oktober 2018 - Malta, Malta

Deze week had ik een goed leermoment tijdens de gespreksgroep.
Elke weken behandelen we namelijk best wel wat onderwerpen waar discussies over kunnen ontstaan, dit met het idee om de studenten beter te leren hun mening te onderbouwen. Deze week ging het eigenlijk best goed, veel mensen hadden iets in te brengen maar wel met respect en er werd naar mijn idee erg goed opengestaan voor elkaars meningen.
Tegen het einde van de sessie kwamen er twee nieuwe studenten binnen en die besloten nog even mee te doen. Dat is goed, maar het veranderde de sfeer heel erg in de groep. Bij binnenkomst gaf ik dus aan dat de sessie bijna klaar was.
Maar dat hinderde de dames niet om toch een vurige discussie te beginnen over gescheiden ouders.
Er werden persoonlijke verhalen bijgehaald en ik was even flink aan het twijfelen of ik mijn stagebegeleider niet moest gaan halen maar het was ten slotte mijn activiteit.
Dus heb ik ze de tijd gegeven, toen aangegeven dat er ook een tussenweg in hun meningen zou kunnen komen als ze naar elkaar luisterde, en toen ze dit niet wilde heb ik het gesprek afgekapt. Dit werd me door de twee studenten niet in dank afgenomen maar door de rest van de groep wel.
De volgende keer hoop ik ze een ander inzicht te kunnen geven in de situatie en hun manier van reageren.